Logo

MitID Privat

MitID lever op til de nyeste standarder for sikkerhed. MitID skal du bruge, når du skal bevise hvem du er, for eksempel når du logger på din NetBank, tjekker din årsopgørelse eller skal underskrive et dokument digitalt.

Close+up+-+mit+id+lille
MitID er dit nye digitale ID

Brug MitID´s selvbetjeningsunivers

I MitID’s selvbetjeningsunivers kan du finde relevante informationer om dit MitID. Her har du f.eks. mulighed for at

  • ·         se dine kontaktoplysninger og dit Bruger-ID
  • se dine seneste MitID aktiviteter
  • spærre din MitID-app
  • bestille en ny pinkode
  • tilføje et nyt identifikationsmiddel

MitID selvbetjeningsunivers

Fysiske alternativer til MitID-appen

Hvis du ikke ønsker at anvende MitID-appen, så findes der alternativer. Vælg mellem

Vær opmærksom på at der kan være omkostninger forbundet med at bestille et alternativ til MitID-appen, som er gratis.

 

 

Behold dit NemID indtil videre

Selvom du har fået MitID, skal du beholde dit NemID indtil videre, fx nøglekort eller nøgleapp. I en periode er der flere steder, hvor du stadig skal bruge NemID, indtil det er endeligt udfaset. Du får besked af Digitaliseringsstyrelsen, når du ikke længere skal bruge NemID. Indtil da skal du ikke gøre noget.

Du kan få hjælp

Har du brug for hjælp, er du velkommen til at kontakte bankens Hotline på telefon 73 33 17 28. Du kan også gå ind på MitID.dk eller kontakte MitID support på telefon 33 98 00 10.

Vi anbefaler, at du læser svarene på de oftest stillede spørgsmål.

 

 

Svar på ofte stillede spørgsmål

MitID er næste generation af NemID, der lever op til de nyeste standarder for sikkerhed.

Det er det ID, du skal bruge, når du skal bevise, hvem du er — fx når du logger på Netbank, tjekker årsopgørelsen eller har brug for at underskrive digitalt.

MitID vil også være anerkendt som europæisk eID.

Du kan bruge MitID til alt det, som du plejer at bruge NemID til.

MitID er for alle, og der er kun få, enkle krav til din computer, mobiltelefon og tablet.

Hvis du færdes på internettet - fx læser online aviser, bruger netbank og handler på nettet - kan du også bruge MitID.

Der er visse få krav til din computer, mobiltelefon og tablet for at du kan bruge MitID. Du skal sørge for, at din telefon og/eller tablet er opdateret, og ligeledes at din internetbrowser og MitID app er opdateret. Du kan læse yderligere her

Aktiveringskoden er på 6 cifre, og den får du vist på skærmen i forbindelse med, at du er i gang med at oprette dit MitID. Adgangskoden bliver brugt til aktivere appen.

Den midlertidige pinkode på 8 cifre får du sendt via sms – den skal du bruge første gang, du åbner appen.

MitID-appen skal altid aktiveres med en kode, inden du kan bruge den første gang. Det gælder både, hvis du er i gang med at oprette MitID, eller hvis du skal have en ekstra/ny app - f.eks. på en ny mobiltelefon, din tablet eller lignende.

Har du ikke en aktiveringskode, eller er den udløbet, kan du få en ny.

På mitid.dk kan du læse mere om, hvad du skal gøre, hvis du skal bruge en ny aktiveringskode.

Det er et forkert mobilnummer, der er tilknyttet dit MitID.

Opdater det på www.mitid.dk.

Du kan ikke bruge dit CPR-nummer som dit bruger-id, som du sikkert hidtil har gjort med dit NemID.

Hvis du ikke allerede har oprettet et selvvalgt bruger-id, skal du derfor oprette et nyt.

Det kan du ikke af sikkerhedsmæssige årsager.

Har du har glemt dit bruger-ID, kan du finde det ved at bekræfte din identitet som du gør ved at scanne dit pas i MitID-appen. Alternativt kan du ringe til vores Hotline på tlf. 7333 1728.

Du skal aktivere din kodeviser på www.mitid.dk

Ja, det kan du godt.

Vær dog opmærksom på, at du kun kan aktivere et identifikationsmiddel, når du opretter dit MitID.

Aktiver derfor MitID-appen, og så skal du efterfølgende aktivere din kodeviser/kodeoplæser via www.mitid.dk, når du har modtaget den.

Ja, men du kan højst have appen på tre enheder. 

Har du mistet din telefon, er det vigtigt, at du straks får spærret dit MitID.

Det kan du gøre via www.mitid.dk , ved at kontakte Borgerservice eller Kreditbanken på tlf. 7333 1700.

Hvis ikke du ønsker eller har mulighed for at bruge MitID-appen, kan du i stedet vælge en af de nedenstående løsninger.

  • MitID kodeviser
    MitID kodeviser er et alternativ til dem, der ikke har mulighed for at bruge MitID app. MitID kodeviser er en lille elektronisk enhed, der viser en engangskode, som man indtaster, når man skal bruge MitID. Den minder om NemID nøgleviser, som du måske kender. 
  • MitID kodeoplæser
    MitID kodeoplæser er et alternativ til dem, der ser dårligt eller har et synshandicap. MitID kodelæser har en stor skærm, hvor koden vises - eller den kan læse koden højt. Høretelefoner kan tilsluttes, så ingen andre kan høre med. 
  • MitID chip
    Hvis du fx i forbindelse med dit arbejde har behov for en ekstra sikkerhed eller for at anvende MitID mange gange i løbet af en dag, kan du tilkøbe en MitID chip. Chippen kobles til din enhed, enten kontaktløst (NFC) eller via USB. Du godkender ved at trykke på en knap på chippen. Chippen kan først tilkøbes efter, at man har taget MitID i brug på anden vis, fx MitID app.

Der gælder de samme vilkår for MitID som for NemID.

Det betyder, at MitID er personligt, og at dine familiemedlemmer derfor ikke må dele deres MitID-oplysninger med dig. De kan dog give dig fuldmagt til deres konti, så du kan få adgang via din egen Netbank og med dit eget MitID. Kontakt os for at høre mere om denne mulighed. 

MitID er et samarbejde mellem det offentlige (Digitaliseringsstyrelsen) og de danske pengeinstitutter.

Læs mere på MitID.dk

 

Brug af MitID med stemmekontrol, skærmlæser eller få støtte

Læs mere her

Ja det kan du - følg anvisninger her

Hvis du får besked om, at dit bruger-ID og/eller din aktiveringskode ikke er korrekt, kan det skyldes flere ting. Nedenfor kan du få et overblik over de mest almindelige årsager.

  1. Din aktiveringskode er udløbet. Se spørgsmål længere oppe på siden eller kontakt Hotline.
  2. Tjek, om du har indtastet et ekstra mellemrum før eller efter aktiveringskoden eller dit bruger-ID.
  3. Der kan være et midlertidigt problem med din telefonen eller appen. Prøv at genstarte app eller telefon.
  4. Du har aktiv VPN app eller sikkerhedsapp, der kan blokere adgangen til www.mitid.dk. Er det tilfældet, skal du tilføje domænet www.mitid.dk som et tilladt domæne i din  VPN-administration.
Er det ikke en af de ovenstående årsager, der skaber problemer hos dig, kan du kontakte vores Hotline på tlf. 7333 1728.