Rejseforsikring og corona virus

Har du bestilt en rejse til et land eller område, hvor coronavirus er konstateret? ​Læs her, hvordan du skal forholde dig, når du har rejseforsikring med dit LOPI Mastercard.​

Coronavirus kan påvirke den officielle rejsevejledning til flere lande. Udenrigsministeriet fraråder nu rejser til Kina, Italien og dele af Østrig, og der registreres smitte med coronavirus i flere områder og lande.

Hvordan skal jeg forholde mig?

Hvis du snart skal rejse til Kina eller andre områder og lande som f.eks. Italien eller Østrig, hvor coronavirus (COVID-19) er registreret, opfordrer vi dig til, at du løbende holder dig orienteret om situationen via Udenrigsministeriets rejsevejledninger.

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg er i Kina, Italien eller andre lande, hvor Udenrigsministeriet fraråder indrejse?
Udenrigsministeriet fraråder nu indrejse til flere lande end Kina. Hvis du er i et af de berørte lande eller områder, opfordrer vi dig til at følge de lokale myndigheders anvisninger, og du bør også være tilmeldt Udenrigsministeriets danskerliste på UM.dk og følge rejsevejledningerne her​.

Jeg skal ud at rejse – hvordan er jeg dækket?
​Hvis du har bestilt en rejse til et område, Udenrigsministeriet efterfølgende fraråder indrejse til, dækker din forsikring afbestilling af din rejse, hvis du har et Mastercard med afbestillingsdækning.

Hvis der endnu ikke frarådes rejse til det område eller land du skal rejse til, så er der ikke dækning for afbestilling, men vi anbefaler at du følger de lokale myndigheders anvisninger ved ankomst.​

Hvis der er lang tid til, at du skal rejse, skal du vente med at ringe og afbestille din rejse, indtil vi kommer tættere på din afrejsedato, da vi på nuværende tidspunkt ikke ved, om situationen ændrer sig.

Læs yderligere herunder under spørgsmålet: Har du planlagt en rejse til sommer?

Har du spørgsmål til afbestilling, eller er du i tvivl om, hvordan du er dækket, kan du kontakte Rejseservice på 33 55 37 20​

Læs mere om virussen hos Sundhedsstyrelsen her​.

Spørgsmål og svar:

Har du planlagt en rejse til sommer?

Der er mange af vores kunder, som allerede har bestilt en ferie til udlandet til sommer.

Står du i samme situation, og skal til at betale restbeløbet til en rejse med afrejse i juni, juli og august 2020, kan du kontakte Privatsikring, der vil fortælle dig om mulighederne for at få refunderet dit depositum.

Privatsikring kan hjælpe med allerede betalt depositum for feriehuse, campingpladser og -lejligheder for kunder, som selv har planlagt og bestilt rejsen.

Men vær opmærksom på, at du skal have bestilt rejsen inden den 13. marts 2020, og Udenrigsministeriet skal stadig fraråde indrejse på betalingstidspunktet for restbeløbet.

Flybilletter og pakkerejser er ikke omfatte af denne aftale, her skal du fortsat kontakte din rejsearrangør angående aflysning.

Du kan ringe til Privatsikrings skadeafdeling på 33 55 33 23.

Afbestilling af rejse

Ønsker du at afbestille en rejse, skal du først kontakte din rejseudbyder, fx rejsebureau eller flyselskab, for ombookning eller refusion.

Hvis rejseudbyder giver afslag på ombookning eller refusion, skal du bede om at få det dokumenteret på skrift, fx i en mail, også hvis din rejseudbyder kun kan tilbyde delvis refusion. Herefter kan du kontakte Privatsikring og eventuelt anmelde skaden.

Afbestilling forudsætter, at du har et Mastercard med afbestillingsdækning.

Hvis der er lang tid til, du skal rejse, anbefaler vi, at du holder dig løbende orienteret og venter med at afbestille din rejse, da situationen kan ændre sig med kort varsel.

Vi dækker afbestilling af rejser til områder eller lande, hvor Udenrigsministeriet, efter bestilling af din rejse, fraråder rejser til. Lige nu gælder det hele verden, og du kan læse mere på Udenrigsministeriets hjemmeside.



Afbestilling af pakkerejse

Hvis du ønsker at afbestille en pakkerejse, det vil sige en rejse, der består af fx hotel og flybilletter eller hotel og udflugt, skal du kontakte din rejseudbyder for at få refusion eller erstattet din rejse, som det står i Lov om Pakkerejser.

Definitionen af pakkerejser

Har du købt rejsen gennem en tredjepart, fx en hjemmeside der formidler rejser for et rejsebureau, skal du kontakte dem for at få refusion eller erstattet din rejse.

Vi anbefaler derfor, at du venter med at tage kontakt til Privatsikring, indtil du får mere information fra din rejseudbyder.


Kan jeg afbestille min rejse?

Hvis Udenrigsministeriet fraråder rejse til din destination, så kan du afbestille din rejse, hvis du har afbestillingsdækning på dit Mastercard.

Kan jeg afbestille min rejse, som først skal foretages senere på året?
Situationen omkring coronavirus (COVID-19) ændrer sig kontinuerligt og kan nå at ændre sig inden en fremtidig rejse. Kontakt os igen, når der er 14 dage til afrejse. Så tager vi stilling til situationen og vurderer om vi kan dække.

Er du allerede i udlandet, og skal hjem før tid?
Hvis du opholder dig i udlandet og skal rejse hjem, skal du kontakte din rejsearrangør eller flyselskab for at få hjælp til hjemtransport. Som følge af corona-epidemien dækker LOPI Mastercard ”før-tid-hjemrejse”. Dækningen træder i kraft fra den 19. marts 2020. Dækningen omfatter rejser, der er bestilt, betalt og påbegyndt før d. 13. marts kl. 15.00 og har oprindelig hjemrejsedato senest d. 1. maj kl. 23:59.

Dækker I min hjemrejse, hvis denne bliver udskudt grundet jeg kommer i karantæne på ferien?
Hvis man er i karantæne og samtidig er syg, så vil ens udskudte hjemrejse være dækket, hvis man har et Mastercard Guld eller Mastercard Platinum. Hvis man dog er i karantæne og ikke er syg, så vil ens udskudte hjemrejse ikke være dækket.

Dækker I evakuering, hvis vi anbefales at forlade vores destination?
Man kan blive evakueret fra sin destination, hvis de Danske myndigheder påbegynder en egen evakuering af danskere i udlandet. Der er ikke en særlig dækning via LOPI Mastercard, som dækker ekstraordinær evakuering

Dækker I tabt arbejdsfortjeneste, hvis jeg kommer i karantæne på ferien?
Forsikringen tilknyttet MasterCard, dækker ikke tabt arbejdsfortjeneste.