Når 2 adresser bliver til 1
Det er altid spændende, når 2 adresser bliver til 1. Få et par gode råd der hjælper med til, at det bliver en succesfuld oplevelse
Vi flytter sammen
Der er ingen tvivl om, at det kan være lidt af et puslespil at flytte sammen. Hvordan undgår du de mest almindelige faldgruber og kommer godt i mål. Det har vi et par gode forslag til!
Når lejekontrakten er underskrevet er det bindende, så vær godt orienteret. Områder I med fordel kan være særligt opmærksomme på i lejeaftalen er
- huslejen er som aftalt
- vilkår for at hæve huslejen
- tidsbegrænsninger i lejeaftalen
- hvem der har vedligeholdelses-pligten for lejemålet
- opsigelsesvarsel ved fraflytning.
I finder endnu flere råd hos Lejernes Landsorganisation
Hvis muligt så sørg for at få jer begge skrevet på lejekontrakten. Det stiller jer bedre, hvis I finder ud af, at I ikke passer så godt sammen og går hver til sit.
Hav øje for at det kan være dyrt at flytte i lejebolig. Depositum og forudbetalt husleje løber nemt op, så lav en klar aftale om, hvordan I deler udgiften – og hvad I gør med pengene, hvis den ene part senere flytter ud.
Vælger I at flytte sammen i en ejer- eller andelsbolig, som den ene af jer allerede ejer, er det vigtigt, at I sammen beslutter, hvordan den anden stilles økonomisk. Der er flere muligheder.
Den ene lejer sig ind i boligen hos den anden
Det er en god idé at lave en lejekontrakt på skrift. Det sikrer jer begge, så ingen kan blive smidt ud uden varsel, hvis I bliver uvenner.
Du kan downloade en standard lejekontrakt på borger.dk
Det er i den sammenhæng vigtigt, at I holder styr på de skattemæssige forhold, der kan være, når den ene part bliver udlejer.
Den ene part køber sig ind i boligen
En anden mulighed er, at den ene part køber sig ind i boligen hos den anden part. Vælger I denne løsning, er det en proces, som kræver professionel rådgivning fra en boligadvokat.
Kærestepar arver eksempelvis ikke automatisk hinanden. Derfor er det vigtigt, at I sikrer hinanden økonomisk – f.eks. med en livsforsikring. Tal med din rådgiver i banken og eventuelt også en advokat om, hvordan I sikrer hinanden økonomisk. Det kan være rigtig godt givet ud. Både hvis I bliver sammen for altid, eller hvis I senere vælger at gå fra hinanden eller bliver ramt af sygdom.
Overvej også en samejeoverenskomst om fast ejendom som en mulighed. I denne kan I opstille regler for hvordan I håndterer konfliktsituationer. Her har I også mulighed for at sikre den formuende part, hvis den ene af jer har indskudt flere penge i jeres nye bolig end den anden.
En samejeoverenskomst kan også indeholde aftaler om:
-
Fordeling af løbende udgifter og vedligehold
-
Fordeling af udbytte ved salg
-
Opsigelsesfrister
Læs meget mere om boligkøbet og boligkøbets 14 faser. (link til hjemmeside bolig)
En forsikring beskytter jer mod ubehagelige overraskelser i jeres nye hjem.
Det er eksempelvis ikke udlejers ansvar at erstatte dit indbo, ligesom du uden forsikring ikke er dækket mod eksempelvis brand- og vandskade, såfremt du ejer din egen bolig. Drøft med din bankrådgiver eller en forsikringsudbyder, hvad der er klogt at gøre i dit tilfælde, så undgår I ubehagelige overraskelser.
Skab overblik over jeres økonomi ved at lave et fælles realistisk og ærligt budget, hvor I hurtigt kan se, om der er måneder, hvor pengene ikke rækker til den ekstra biograftur, eller om I har mulighed for at spare op.
Hent en budgetskabelon
Gode råd til det fælles budget
-
Opret en fælles budgetkonto
-
Tilmeld regninger til Betalingsservice
-
Husk at medregne uforudsete udgifter
-
Start en fælles opsparing – eksempelvis til ferierejser, boligkøb
Her følger nogle forslag til, hvordan I kan organisere jeres økonomi
100% fællesøkonomi
100% fællesøkonomi betyder, at alle indtægter samles i en pulje, hvorfra alle udgifter betales.
Fællesøkonomi fjerner enhver diskussion om, hvis tur det er til at betale for indkøb, middag eller weekendtur, og det er helt ligegyldigt, hvem der tjener mest/mindst i forholdet. Alt er tranparent, og det er nemt at holde øje med udgifter. Det er ved dette valg vigtigt, at I er enige om, hvordan der bruges penge i husstanden, og at I har nogenlunde samme forbrugsmønstre.
Delvis fællesøkonomi
Med denne model deler I alle regninger og faste udgifter f.eks. 50/50. Hvad der herefter er tilbage til hver af jer, styrer I selv. Det fordrer, at man har nogenlunde samme udgifter.
En ulempe kan være, at der er stor forskel på mængden af ”lommepenge”, og det kan give uligheder, hvor den ene part f.eks. ikke har penge til at spare op af.
Delt økonomi
Her deles kun faste udgifter og betaling af lån. Resten af jeres udgifter og regninger betaler I hver især. Metoden er god til jer, som gerne vil have hver jeres økonomi, og måske også har meget forskellige forbrugsmønstre og forskellige typer af regninger/udgifter.
Proportionalt delt økonomi
I betaler jeres fællesudgifter sammen, men den af jer som tjener mest, betaler også mest.
Hvordan I vælger at gøre det, er selvfølgelig op til jer. Det vigtigste er at I snakker om hvad I hver især gerne vil have ud af jeres økonomi, planer for fremtiden og større udgifter.